Thursday, August 26, 2010

There will be bordeom..

Da var vi her igjen..

En av disse sjeldne, men dog etterlengtede rolige nattvaktene. Og jeg kjeder meg..

Problemstillingen er den samme.. Jeg har lest alle nettavisene, oppdatert meg på tegneseriene mine, bloggene mine (altså, de jeg leser, ikke de jeg skriver. Det holder med en, lxm) og artige nettsider (iom at jeg har fått nett hjemme tar det ikke så lang tid).

Men, sånn for underholdningens skyld (og for at dere skal få et inntrykk av natten min) skal jeg gjengi den samtalen jeg har hatt flest ganger i natt.

Jeg har hatt denne samtalen med den samme pasienten, men vedkommende husker ikke så godt (dette er egentlig en veldig typisk samtale for pasienter med dårlig husk; les demens, alzheimers o.l).

Pasient: Du, unge dame, du må hjelpe meg på toalettet.
Jeg: Selvfølgelig skal jeg det. (Tar ned sengehest, henter rullator og tar vekk dynen). Sånn, nå kan du reise deg opp så skal jeg følge deg ut på toalettet.
Pasient: Men jeg har så vondt, jeg tror ikke jeg greier å reise meg.
Jeg: Joda, dette greier du. Jeg så at du reiste deg selv tidligere idag så dette ordner seg.
Pasient: Duuu.. Er du sint på meg?
Jeg: Neida, det er jeg ikke. Men nå kan du reise deg så skal jeg følge deg ut.
Pasient: Men jeg er så redd for å falle.
Jeg: Det behøver du ikke være, jeg støtter deg hvis du trenger det. Bare sett bena dine på gulvet så går dette fint.
Pasient. Men jeg verker sånn, jeg tror du må hjelpe meg..
Jeg: Neida.. Dette går helt fint, du greide det nå uten hjelp isted.
Pasient: Duuu.. er du sint på meg?
Jeg: Neida, det er jeg ikke, men nå må du reise deg så går vi ut.

(Etter mye om, men og masse moralsk støtte reiser pasienten og beveger seg mot toalettet)

Pasient: Du.. Hvor er toalettet.
Jeg: Det er rett utenfor her.
Pasient: Takk og lov. Du er nå en sånn søt jente, dere er så flinke her.
Jag: Takk, vi prøver så godt vi kan vettu.
Pasienten: Hvor skal jeg nå?
Jeg: Inn denne døren. (åpner døren)
Pasienten: Nei, dette greier jeg ikke, det er en sånn kant her (dvs en liten helning på ca 5 cm).
Jeg: Joda, du greide det isted, dette går fint.
Pasient: Nå må du ikke være så simpel. Jeg klarer ikke det her. Jeg verker sånn. Gi meg en potte.
Jeg: Neida, nå er du nesten fremme.
Pasient: Men jeg er så redd for å falle.
Jeg: Men jeg støtter deg hvis du trenger det, så dette går bra. Det gikk jo fint isted.
Pasienten: Duuu.. er du sint på meg.
Jeg: Neida, det er jeg ikke. Men nå går vi inn her, vettu.

(Gir pasienten det minste puffet i verden og magisk så kom vi over den enorme kanten. Pasienten går på do, jeg går for å hente noe.)

Pasienten: Unge dame, nå må du ikke gå fra meg.
Jeg: Men jeg skal bare hente noe, så er jeg tilbake. Det tar bare 1 min.
Pasienten: Men jeg trenger hjelp, du kan ikke gå fra meg.
Jeg: Men jeg er straks tilbake.
Pasienten: Duuu.. er du sint på meg.
Jeg: Neida, det er jeg ikke, jeg skal bare hente noe, så er jeg tilbake.
Pasient: Takk og lov. Jeg er så redd for å falle, skjønner du.. Du er nå en sånn søt jente, takk og lov for at dere er så flinke her.
Jeg: Takk skal du ha. Nå kan du reise deg så skal jeg følge deg inn igjen på rommet, så kan du få legge deg
Pasienten: Men jeg verker sånn, jeg tror ikke jeg klarer det..
Jeg: Joda, dette går fint, du greide det isted.
Pasienten: Duuu.. Er du sint på meg?

Tar du tegninga?

1 comment:

  1. Hehe..søte gamle damer..Fikk flashback til hjemmesykepleie-dagene nå.. :-)

    ReplyDelete