Sunday, November 07, 2010

Kjære nabo!

Jeg vet at vi bor i et gammelt Bergenshus der det er veldig lytt og veggene er veldig tynne. Jeg er og klar over at jeg har hatt mer enn et nachspiel opp gjennom min tid i frimerkeleiligheten og ikke er fremmed med å drasse med meg fulle folk hjem. At menesker har et liv utenom å sitte hjemme å stirre i veggen er jeg veldig for, samtidig føler jeg at dette "samboerskapet" må ta slutt, da jeg snart vet litt for mye om deg, ditt liv, dine vaner, dine venner og alt annet. Dette ene og alene fordi vi "deler" trappeoppgang (les; jeg sover der du tramper opp trappen og inn i stua di).

Aller først vil jeg anbefale deg å kjøpe kebab på byen istedet for å steke pizza hjemme. Det er ikke spesielt artig for resten av frimerkeleilighetbeboerene å bli vekket klokken 07.15 en tirsdags morgen fordi du har stekt pizza i fylla og sovnet fra hele greia. Hvordan du IKKE klarte å våkne av brannvarsleren som ulte i 1,5t er fortsatt et mysterium for resten av bygget.

Jeg hadde også satt stor pris på om du og dine gjester IKKE røyket i trappa. For det første, det er egentlig ikke lov å røyke i bygget, men hva du gjør i ditt eget hjem driter jeg i. Men når du går ut i trappa siver all den helvetes røyken inn i MITT soverom og det syns jeg faktisk er ganske ufresht.

Så lurer jeg på, hvis de eneste samtalene du har med kjærsten din på telefonen involverer at du blir sint, skjeller henne ut for å så grine og be om tilgivelse ville jeg gjette på at dere kanskje IKKE burde være sammen. Evnt kjefte et sted hvor jeg kan sove i fred for din skriking og grining.

På tampen vil jeg komme med en anmodning om å IKKE ha nachspiel mandag til onsdag og dette gjelder uansett når på døgnet det er snakk om. Det er ikke greit selv om klokken er 08.00 og jeg akkurat har kommet hjem fra jobb. Det er kanskje enda mer "ikke-greit" mellom 03.00 og 07.00 av den enkle grunn at jeg (av og til) og de fleste andre har et liv som involverer søvn i dette tidsrommet.

Og hvis du aller først skulle havne på fylla og ha nach på en tirsdag hadde jeg satt stor pris på om vennene dine oppførte seg littegranne. Det er ikke kult å høre på at de skjeller ut den stakkars mannen i etasjen under fordi han ber dere slutte feste så det rister i veggene. Han har faktisk en kid på 1-2år som jeg vil vedde på trenger nattesøvnen sin. Hadde det vært meg hadde jeg latt ungen grine utenfor leiligheten din 30min uten stopp rett etter du hadde våknet fra nach bare for å være litt sadist. Det er også fryktelig lite kult at vennene dine, i utskjellingsprosessen, lirker av seg nok pinlige og rasistiske bemerkniger til at jeg vurderer ta det opp på bånd og sende det til huseieren.

Håper på snarlig endring av adferd, på forhånd takk.

Karin

2 comments:

  1. Så det var naboen din som sovnet fra pizzaen ja..husker jeg leste om det i BT eller noe. Håper det går bra med å få lån i banken!!! Jeg vil nemlig komme på besøk og bli laget Karin-middag til...DET er lenge siden det!

    ReplyDelete
  2. Jeez, folk er egoister. Godt du får sagt ifra da. Slike folk skulle bodd på asyl på landet..

    ReplyDelete