Wednesday, November 17, 2010

NEI!

Du får ikke spise sjokolade før middag, det ødelegger apetitten din!

Ta det med ro, jeg har ikke blitt voksen, jeg har bare vært småbarnsmamma i noen dager!:P

I samkvem med Mona har vi passet på en 6åring (som var syk hele helgen og oppførte seg værre enn en tenåringsjente, er jeg sikker på) og en 2,5åring (som heldigvis IKKE var kommet i puberteten) fra torsdag kveld til søndag kveld. Det ble derfor duket for en historie av typen "Mitt liv som småbarnsmor". Å herrejemini, jeg skjønner hvorfor folk oppfant barnehagen!

Det som er morsomt med små barn, uansett om det ikke er dine, er hvor fort man ender opp med å høre ut som om dette er det du har gjort hele tiden. Mona og jeg hørtes ut som et gammel ektepar etter mindre enn 24 timer. Setninger av typen "Karin, har du betalt den regningen der?" og "Mona, i morgen MÅ vi kjøpe mer yoghurt, vi har bare en igjen" samt, "Har vi pakket luen hans" og "Tar du med deg søpla ut" dukket opp fortere en du får sagt popcorn.

Som nattevaktsmenneske var det en utfordring å måtte stå opp før 12 flere dager i strekk, så jeg har opparbeidet meg et helvetes kaffeforbruk (minimum 3 runder med kaffe for dagen. Jeg driver å trapper ned, men det er vanskelig!:P). Det var også en utfordring å holde på tålmodigheten når du har brukt godt over 1,5t på å få noen til å kle på seg. Noe vanskelig var det også å holde øynene åpne når du har sovet med en liten gutts føtter spent inni ribbeina dine, mens du våkner minst en gang i timen fordi han hoster/sparker. Og når du først er våken kan du jo bare ligge å høre på om han får puste ordentlig eller ikke, du er jo tross alt mor for en helg! All ære til småbarnsmødre!

Fordelen med å ha med seg små barn overalt er at man har en god unnskyldning til å oppføre seg barnslig. Dette er veldig praktisk når man er på steder som Vil Vite-senteret og akvariet (jeg fikk selvfølgelig gjort begge deler)!

Det er også utrolig hvor lite som skal til før du glemmer at denne ungen oppførte seg som Satans avkom for 1t siden. Et smil, en klem og alt er fint med verden igjen. Barn er fine, men jeg er glad jeg ikke har mine egne ennå. Jeg må opparbeide meg litt mer tålmodighet først!:P

Dessuten fikk jeg litt vondt inni meg hver gang JEG måtte være fornuftig og fortelle dem at de MÅTTE spise opp maten sin, hvis ikke ble det ikke lørdagsgodt etc. JEG! Jeg spiser jo sjokoladeis til kvelds bare fordi jeg kan. Verdens dårligste forbilde!

"Min helg som småbarnsmor" i bilder!

Mona må lage kaffe siden fredagen startet etter ca 6t med søvn og en først traumatisert, så hyper Pia. Solen er ikke stått op engang, dette er så feil tid av dagen for meg!
Så bar turen på Vil Vite-senteret, hvor barna fikk løpe rundt og Pia lærte om vindkraft (eventuelt, hun syns det var gøy å gå opp og ned i stolen!:P)

Så ble det is, som skulle spises selv om man var kald. Mye av den havner i ansiktet og ikke i munnen.

Ikke at det gjør noe, det finns nok av is.

Så var det å lage middag på et ordentlig kjøkken. Da kan man jo BAKE!!! (Ja, jeg gleder meg til å flytte!) Heldigvis hadde jeg min egen assistent!:P
Ut å leke er viktig, hvis ikke får man et stk grumpy Pia.

Verdens minste eremittkreps på Akvariet (ca. 1cm)!

PINGVINER!!!!:D

Fun times!

3 comments:

  1. Hei Karin! Jadå, har begynt å blogge litt! Ser det er noe du har holdt på med leeenge! Moro er det! Håper alt står bra til med deg!:o) Lenge siden nå! Si ifra neste gang du er i Skien da så kan vi slå av en prat!
    Om du ikke har sett denne videoen av den fyren du hadde linka til nedenfor i bloggen må du ta en titt!:

    http://www.youtube.com/watch?v=Dwimc4cvUmQ

    God torsdag! klemmer♥

    ReplyDelete
  2. ...og dette innlegget skriver du NÅ, to måneder før nedkomst/ankomst/arrival av vårt avkom?? Jaja..man vender seg vel til forelder-rollen. Fordi man må :-D

    ReplyDelete
  3. No worries, Siv. Det var egentlig ganske gøy. Hadde ikke Mikal være syk hadde det vært enda gøyere!:P

    ReplyDelete