Sunday, March 18, 2007

Å ha en drøm..

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character."
-Dr. Martin Luther King Jr.-

"Alle har en drøm" venninna mi her om dagen. Vi snakket om ting som hadde vært gøy å gjøre/få til. Hun snakket om hva hun hadde veldig lyst til å gjøre med livet sitt. Hva som var drømmen å få til. Alle har en drøm..

Det fikk meg til å tenke litt. Har jeg en drøm? Hva er min drøm? Hvordan vet man at det er en drøm, og hvor går egentlig grensen mellom et ønske og en drøm?

Jeg har egentlig aldri hatt noen store ønsker om å bli noe uvanlig, vanskelig eller annerledes (ikke mer en jeg allerede er hvertfall). I forhold til mange andre som vil bli pilot eller popstjerne, forfatter eller kunstner. Sånne ting har aldri stått på listen min. Betyr det at jeg sikter lavt? Må alle drømmer være store for at de skal kunne regnes som akkurat det.. en drøm..

En gang for lenge siden fant jeg ut at så lenge jeg hadde spilt en rolle, så lenge jeg hadde utgitt en stor forskjell for et menneske og gjort vedkommendes liv til et bedre å leve ville jeg være fornøyd med det jeg hadde fått ut av min eksitens. Det fikk jeg til da jeg var 16. Hva skulle jeg gjøre etter det? Var det litt tidlig å ha gjort det jeg ville være fornøyd med iløpet av de første 16 årene av livet? Hva nå?

Jeg har fortsatt ikke funnet ut hva svaret er på det spørmålet. Må jeg ha noe stort å se etter. Holder det å ha som en drøm å være fornøyd med seg selv å håpe at på slutten er det noen som husker deg og som syns at takket være deg har de hatt det litt bedre?

Noen må jobbe litt i det små også. Ikke alle kan være Martin Luther King..

2 comments:

  1. Veldig så filosofisk du var da. Henger meg på jeg og da: :-) Huske på hvor mye alle de små tingene man oppnår faktisk teller. Sammenlagt teller de sannsynligvis mer enn "en stor" ting. Noen drømmer forblir bare drømmer, og det er det ikkeno galt i. Drømmer heter "drømmer" fordi det er nettopp det de er. Og man velger selv om man vil prøve å få dem oppfylt. Selv om du "bare" blir sykepleier; tenke hvor mange du kommer til å hjelpe som sykepleier! Og som kommer til å huske den snille rare damen med det blonde håret som hjalp dem å vaske seg i rompen. Det er kanskje "en liten" greie, men rompens eier er nok evig takknemlig! :-P Og de fleste drømmer vel om å gjøre noe for andre? Alt fra popstjernen som synger sanger som treffer tenåringene i hjerte-rota til kreft-forskeren som finner en mega-brukbar kur mot kreft, betyr noe og påvirker folk til selv å ha drømmer. Alle drømmer teller, selv hvor små eller store de er! :-)

    ReplyDelete
  2. Världen är så inriktad på prestation, att man ska bli nåt, göra något viktigt, spela roll för andra, men visst är det väl lika viktigt att spela roll för sig själv? Det borde inte vara något fult att ta varje dag som den kommer och göra saker för sin egen skull men tyvärr verkar många tycka så.

    ReplyDelete