Sunday, April 11, 2010

Tadaaaa!

Da var ho tilbake, ungjenta!

USA har blitt reist gjennom på kryss og tvers. Selv om jeg bare var borte i 16 dager føles det som næremere en måned. Er utrolig hvor mye man får gjort på kort tid hvis man bare legger seg litt i selen og planlegger litt!:D Alle opplevelsene skal jeg vente med å ramse opp, men litt lærdom kan jeg nå dele med meg.

1. Av og til så er det AKKURAT sånn som du har sett det på TV og innbilt deg hvordan det er .

2. ALDRI diskuter politikk (eller religion)! De står i fare for å slutte å snakke med deg å syns du er verdens fæleste menneske fordi du var for helsereformen og syns homofile burde få gifte seg og være "ute av skapet" i militæret. Det spiller ingen rolle om hvor hyggelig du er på andre måter hvis de er uenig med deg kan det bli stygt. Jeg brant meg heldigvis ikke stort på dette, men var ganske nære ved et tidspunkt.

3. Vær forberedt på å svare på de samme spørsmålene om og om igjen, uansett hvor du er. Om du er i butikken, går på gaten, skal shoppe whatever, folk skal snakke. Hvor kommer du fra, hva gjør du her, skal du være her lenge, hvorfor dro du hit, hva har du sett og ikke for å glemme; Hvordan går det.. Ikke nødvendigvis fordi de er nysgjerrige men for å være høflige. Man SKAL småprate med folk. Dette kan bli slitsomt i lengden, hvortfall hvis du er ute og shopper og hver eneste person som jobber i hver butikk du er innom spør deg akkurat de samme spm. På pluss siden blir man jævlig god på chit-chat!

4. Sko, sminke, elektronikk og Clavin Klein er latterlig billig der borte.

5. Ting kommer virkelig i enorme pakninger (jeg har en 1,5kilos sjokolade M&M pose hjemme til å bevise det).

6. De virkelig ELSKER store biler ("This is my truck"), med unntak av California, hvor Priusen og andre miljøvennlige biler er mer representert enn de andre stedene jeg besøkte. Det var (heldigvis) også midre trucks i store byer enn på bøgda!

7. De har masse spennende snop og brus (som vi prøvde å pløye gjennom iløpet av oppholdet), men mye av det smakte ræl. Og de har en usunn interesse for ting med peanøttsmør. Æsj!

8. Det går utrolig mye dårlig amerikansk musikk på radio (les Nickelback og annet country/rock inspirert band-ræl) men også litt spenstig musikk. Svært lite musikk fra Europa og jeg hørte 3 sanger som var norske iløpet av turen. Aha med Take on me (utenfor Hard Rock Cafe, selvfølgelig), Donkeyboy med Ambitions (inne på Abercrombie & Fitch) og Røyksopp feat. Robin med The girl and the robot (på Urban Outfitters, en av favorittbutikkene mine i hele verden).


Nå må jeg visst jobbe!:P

Mer visdom kommer (og bilder, som jeg har tatt sikkert 600 av. Lover å ikke legge ut alle på en gang!:P)..

1 comment:

  1. 4. Sko, sminke, elektronikk og Clavin Klein er latterlig billig der borte.


    Jeg har lyst til å grine...

    ReplyDelete