Friday, July 30, 2010

Man er hva man spiser..


Ikka at dette burde komme som noen overaskelse på noen, men nå er det offisielt;


Jeg er en matsnobb! (Jeg skylder på mor og far. Takk kjære foreldre for at jeg liker hvitløk og spiser grønnsaker)


Jeg leste nettopp en artikkel på Dagbladet.no som tok for seg matvaner og forskjeller hos folk når man så på inntektsnivå og utdanning.


Nå stryker jeg glatt på inntekt/utdanningsnivå delen (Eller... Utdanningsnivået er vel ganske OK, inntekten leaves something to be desired) men kan fortsatt konkludere med at jeg er glad i "snobbete mat". (Bortsett fra sushi, jeg har prøvd, men får det helt enkelt ikke til. Satser på at det gror på meg sånn som blåskjell, rødvin og annet snacks).


Det at jeg er glad i snobbemat betyr nødvendigvis ikke at jeg får laget så mye snobbemat. Ikke hjemme iaf. Kjøkkenet mit er ca ikke-eksisterende (benkplassen likeså), kjøleskapet bittelite og tid har jeg trengt talt aldri. Det er litt synd for alle de fine kjelene og knivene mine får aldri bli brukt på noe ordentlig og er mest til pynt i skuffen. Jeg gleder meg til jeg får et ordentlig kjøkken sånn at jeg kan lage ordentlig mat, bruke de fine tingene mine og kanskje gå til anskaffelse av noe nytt (knivkoffert og kaffemaskin, oh yeah!)


Når jeg en gang hvert jubelår får boltre meg på et ordentlig kjøkken får jeg heldigvis utnyttet matsnobberiet mitt til det fulleste (dvs at jeg får kuttet ting i fine biter, laget måltider som består av mer enn 3 ingredienser og har masse fint utstyr å leke med). Salatkylling er et fremmedord og rent kjøtt er det eneste jeg syns er godt nok. Dette i et fint kjøkken, vel å merke..


I mitt eget kjøkken går det skuffende mye i kjøttdeig, rett-i-koppen og andre kjipe/usunne ting.. Flaks så lager jeg så lite mat hjemme at dette ikke dominerer kostholdet mitt noe særlig (å kjøpe mat ute dominerer derimot økonomien min, men sånn er det når kjøkkenet ditt er et kott).


Moralen er; du er hva du spiser så lenge du har plass og råd til det. Hvis ikke er moralen; du er det du ønsker at du kunne spise.

Jeg heller mer mot den siste!

1 comment:

  1. En vakker dag, kjære! Du kan jo alltids komme til Askøy en tur på besøk..da kan vi lage mat :-) Apropos..har du en fin oppskrift til saus med creme fraiche? Skal ha det til laks! Mmmm!

    ReplyDelete