Wednesday, August 09, 2006

Invasjon!

Nå närmer min ferie i Sverige seg slutten. Det har mer eller midre värt akkurat sånn som den pleier å väre.. (Detaljene kommer sikkert etterhvert) Men en ting har värt litt annerledes. Jeg har värt vitne til et meget särt fenomen. En invasjon av.... marihöner (faktisk)

Vi har denne sommeren hatt de vanlige plagsomme insektene.. Veps (geting på svensk) som har flyttet inn umder taket vårt og etter beste evne pröver å ödelegge alle måltidene cåre. Humler.. som har flyttet inn i taket på uthuset og koser seg i alle buskene våre (heldigvis er ikke humler noen herpe måltid insekt). Öyestikker, som svirrer rundt i svermer på 20stk. Marihönene var en ny vri.

Det hele startet på en strand i Malmö. Folk lå å solte seg akkurat som de pleier. Plutselig kommer en stor sort svevende sky. Det var marihönenes inntog. Folk måtte flykte i panikk da marihönene var overalt. I dagene etter svermingen var marihönene ikke til å unngå. Jeg oppdaget da jeg gikk ut i den svenske fortballskorten min (for å kverke veps) at de var meget glade i gult. Etter to minutter satt det 6 marihöner på meg. Etter å ha kikket litt näremere etter oppdaget jeg 20stk på den ene husveggen. Det car ca 7stk pr kvedratmeter. Heftige mengder insekter. Jeg prövde å fotodokumentere det hele, da det så helt sykt ut. Men da mitt digitalkamera er en gigantisk murstein fra för krigen gikk det heller dårlig! Da jeg skulle ut å bade tuslet jeg forbi en gammel dame med rullator. Hun så ut som hun var infisert. De sravler all over henne. Jeg fikk litt vondt inni meg. I vannet var det massedrukningsdöd for marihöner. Vannet var rödt. Ikke av blod men av insekter!:P

Og så en dag var de plutselig vekk.. Ikke at jeg savner de. Det var litt irriterende å til enhver tid ha tre marihöner kravlende rundt på deg. Hvertfall når du ligger å soler og merker utrolig godt hvordan de kravler rundt på deg. Tror jeg klarer meg.

(BTW.. jeg er språk og miljöskadet. Jeg tar inget ansvaer for rare skrivefeil som en fölge av dette)

Jeg skal også huske på å si at jeg sitter ved siden av verdens snasneste mann. Krister, min kamerat!(han tvang meg til å skrive dette, egentlig er han kjempestygg:P)

No comments:

Post a Comment